נתחיל מהשורה התחתונה – רישיון הקנאביס הרפואי שלכם לא מבטל אוטומטית את רישיון הנהיגה. אבל למרות שאפשר להחזיק את שני הרישיניות יש מספר מגבלות שחייבים להכיר.
מה החוק היבש אומר?
בישראל, למטופלים בקנאביס רפואי מותר להשתמש ברכב הפרטי שלהם אם הם צורכים מדי חודש עד 40 גרם מסוג T20C4 או 50 גרם מסוג T15C3. אבל הנה החלק החשוב – אם צרכתם קנאביס בשאיפה, מותר לכם לנהוג רק אחרי 3 שעות. אם צרכתם קנאביס רפואי בספיגה תת לשונית או בליעה כבר תאלצו לחכות 6 שעות לפני שאתם עולים על ההגה.
חשוב לשים לב גם לאותיות קטנות: אם צרכתם אפילו משקה אלכוהולי אחד תצטרכו לחכות 12 שעות לפני שתנהגו שוב. בנוסף, אם אתם צורכים תרופות אופיאטיות עם קנאביס הרופא המנפק צריך לעשות לכם בדיקת כשירות פעם בחצי שנה שתקבע האם אתם כשירים לנהיגה.
למרות התקנות וההגבלות האלו, חשוב לציין כי רוב האחריות נמצאת בידיים שלכם. קל וחומר, כאשר אין שיטה מקובלת לבדיקת ריכוז THC בגוף. כזו שתצביע כמה זמן עבר מאז הצריכה האחרונה.
מה קורה בעולם?
באוסטרליה, באנגליה וברוב מדינות אירופה המצב דומה לישראל. ההבדל העיקרי שבחו"ל אין הגדרת כמות חודשית או מינון THC שמתנה את רישיון הנהיגה. כך למעשה גם ביתר העולם חל איסור לנהוג אחרי טיפול בקנאביס עתיר THC. וכל מדינה קובעת בעצמה את מספר השעות שצריך להמתין עד שעולים על ההגה.
את הנתונים בכל מדינה אוספות רשויות התחבורה הלאומיות, והמידע דומה בכל מקום: יכולת הנהיגה בהשפעת THC אכן נפגעת (כן, גם אם נסעתם יותר לאט), ולראיה הנוכחות הגבוהה מהממוצע של THC בבדיקות דם של נפגעי תאונות דרכים. כלומר – הסיכוי להיקלע לתאונת דרכים עולה כאשר הנהג של לפחות אחד מכלי הרכב צרך THC.
אף על פי כן, אותם מחקרים מצביעים כי CBD לא פוגע ביכולות הנהיגה ואין מניעה לנהוג אחרי צריכת מוצרי CBD. אלא אם קיימת תחושה אישית של עייפות, חרדה או פגיעה ביכולות המוטוריות.
בארה״ב המצב קצת שונה. במדינות מסויימות בהן קנאביס רפואי הינו חוקי – אסור להחזיק מוצרי קנאביס רפואי ברכב ובחלק מהמדינות מותר להחזיק מוצרים סגורים בכלי הרכב או באזור ספציפי שלו (תא כפפות למשל). בכל מקרה – אסור לצרוך קנאביס עתיר THC לפני נהיגה גם אם הוא בשימוש רפואי.
אז מה אתם אומרים, יכולים לקחת אותנו טרמפ או שנזמין מונית?